1. Allgemeines

1.1 Digital Classics (neuere Titel)

Babeu, A. (2011): Rome Wasn’t Digitized in a Day. Building a Cyberinfrastructure for Digital Classics. Washington, D.C.: Council on Libraries and Information Resources.

Berti, Monica (Hg.) (2019): Digital Classical Philology. Ancient Greek and Latin in the Digital Revolution. Berlin: De Gryter. (= Age of Access? Grundfragen der Informationsgesellschaft 10)

Bodard, G. / Mahony, S. (Hg.) (2010): Digital research in the study of classical antiquity. Farnham: Ashgate. (= Digital research in the arts and humanities)

Bodard, G. / Romanello, M. (Hg.) (2016): Digital classics outside the echo-chamber: teaching, knowledge exchange and public engagement. London: Ubiquity Pr.

Bubenhofer, N. / Dreesen P. (2018): Linguistik als antifragile Disziplin? Optionen in der digitalen Transformation. In: Digital Classics Online 4.1, S. 63-75.

Cayless, H. A. (2010): „Ktêma es aiei”: digital permanence from an ancient perspective. In: Bodard, G. / Mahony, S. (Hg.): Digital research in the study of classical antiquity. Farnham: Ashgate, S. 139–150. (= Digital research in the arts and humanities)

Chronopoulos, S. / Maier, F. K. / Novokathko, A. (2014): Texte messen – Messungen interpretieren: Altertumswissenschaften und Digital Humanities als zukunftsträchtige Symbiose. In: Jahrbuch der Heidelberger Akademie der Wissenschaften, S. 270–275.

Crane, G. / Finnegan, R. / Glock, A. E. / Hirsch, E. / Martindale, C. / Stoddart, S. / Michel, J.-H. / Morris, I. / Probst, P. (1991): Composing Culture: The Authority of an Electronic Text [and Comments and Reply]. In: Current Anthropology 32.3, S. 293–311.

Crane, G. (2004): Classics and the computer: an end of the history. In: A Companion to Digital Humanities, S. 46–55.

Crane, G. / Seales, B. / Terras, M. (2009): Cyberinfrastructure for Classical Philology. Digital Humanities Quarterly 3.1.

Hardwick, L. (2000): Electrifying the Canon: The Impact of Computing on Classical Studies. In: Computers and the Humanities 34.3, S. 279–295.

Hunt, J. M. et al. (2017): Classics from papyrus to the internet: an introduction to transmission and reception. Austin (Tex.): University of Texas Pr. (= Ashley and Peter Larkin Series in Greek and Roman Culture)

Klein, J. T. (2015): Interdisciplining digital humanities: boundary work in an emerging field. Ann Arbor (Mich.): University of Michigan Pr. (= Digital humanities)

Krämer, S. (2018): Der ‚Stachel des Digitalen‘ – ein Anreiz zur Selbstreflexion in den Geisteswissenschaften? Ein philosophischer Kommentar zu den Digital Humanities in neun Thesen. In: Digital Classics Online 4.1, S. 5-11.

Mastandrea, P. (Hg.) (2017): Strumenti digitali e collaborativi per le Scienze dell’ Antichità. Venezia: Edizioni Ca’ Foscari.

O’Donnell, J. J. (2010): New media (and old). In: Barchiesi, A. / Scheidel, W. (Hg.): The Oxford handbook of Roman studies. Oxford / New York: Oxford University Pr., S. 7–27. (= Oxford Handbooks)

Raunig, M. / Höfler, E. (2018): Digitale Methoden? Über begriffliche Wirrungen und vermeintliche Innovationen. In: Digital Classics Online 4.1, S. 12-22.

Schubert, C. (2011): Klassische Altertumswissenschaften, Digital Classics und das Feld des „new media encounter“. In: Das Portal eAQUA – Neue Methoden in der geisteswissenschaftlichen Forschung II, Working Papers Contested Order No.3.

Schubert, C. (2013): Sind Digital Humanities eine eigene Disziplin? duz MAGAZIN 12, S. 13

Schubert, C. (2013): Digital Humanities zwischen Informatik und Geisteswissenschaften.

Schubert, C. (2013): Zauberlehrling oder Meister: Digital Humanities zwischen Informatik und Geisteswissenschaften? In: K. Ruffing /  W. Spickermann: Jubiläumsband 20 Jahre Geschichte und EDV, S. 167-186.

Schubert, C. (2015): Digital Humanities: Laboratorium der Geisteswissenschaften oder Weg nach Atlantis? In: Keym, S. / Wünsche, S. (Hg.): Musikgeschichte zwischen Ost und West: von der „musica sacra“ bis zur Kunstreligion. Festschrift für Helmut Loos zum 65. Geburtstag. Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, S. 747-758.

Schubert, C. (2018): Digitalität als Herausforderung der Geisteswissenschaften. In: Digital Classics Online 4.1, S. 1-4.

Schreibman, S. / Siemens, R. / Unsworth, J. (2004): A companion to digital humanities. Oxford / Malden (Mass.): Blackwell. (= Blackwell Companions to the Ancient World).

Steiner, K. / Mahony, S. (2016): How are digital methods changing research in the study of the classical world? An EpiDoc case study [¿ Cómo los métodos digitales están cambiando la investigación del mundo clásico ? El caso del EpiDoc]. In: Panta Rei: Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, S. 125–148.

Stok, F. (2017): Vom Papyrus zum Internet. Eine Geschichte der Überlieferung und Rezeption der antiken Klassiker, Rahden / Westf.: Verlag Marie Leidorf.

Terras, M. M. (2010): The digital classicist: disciplinary focus and interdisciplinary vision. In: Bodard,Gabriel / Mahony, S. (Hg.): Digital research in the study of classical antiquity. Farnham: Ashgate, S. 171–189. (= Digital research in the arts and humanities)

 

1.2 Digitales Edieren (v. a. in den Altertumswissenschaften)

Andrews, T. L. (2012): The Third Way: Philology and Critical Edition in the Digital Age. In: Variants 10, S. 61-76. (Postprint online version: boris.unibe.ch/43071/)

Apollon, D. / Bélisle, C. / Régnier, P. (Hg.) (2014): Digital Critical Editions. Urbana / Chicago / Springfield: University of Illinois Press.

Boot, P. / Cappellotto, A. / Dillen, W. / Fischer, F. / Kelly, A. / Mertgens, A. / Sichani, A.-M. / Spadini, E. / van Hulle. D. (Hg.) (2017): Advances in Digital Scholarly Editing. Leiden: Sidestones Press.

Bordalejo, B. (2018): Digital versus Analogue Textual Scholarship or The Revolution is Just in the Title. In: Digital Philology: A Journal of Medieval Cultures 7.1, 7-28.

Fischer, F. (2017): Digital Corpora and Scholarly Editions of Latin Texts: Features and Requirements of Textual Criticism. Speculum 92, Suppl. 1, S. 265-287.

Meins, F. (2016): Digitale Editionen in den Altertumswissenschaften? In: Digital Classics Online 2.1, S. 49-57.

Monella, P. (2018): Why Are There No Comprehensively Digital Scholarly Editions of Classical Texts? In: Cipolla, A. (Hg.): Digital Philology: New Thoughts on Old Questions. Padova: libreriauniversitaria.it, S. 141-159.

Pierazzo, E. (2015): Digital Scholarly Editing. Theories, Models and Methods. Farnham: Ashgate.

Sahle, P. (2010): Zwischen Mediengebundenheit und Transmedialisierung. Anmerkungen zum Verhältnis von Edition und Medien. In: edition - International Yearbook of Scholarly Editing 24, S. 23-36.

Sahle, P. (2013): Digitale Editionsformen, Zum Umgang mit der Überlieferung unter den Bedingungen des Medienwandels – Befunde, Theorie und Methodik. Norderstedt: BoD.

Sahle, P. (2016): What is a Scholarly Digital Edition? In: Driscoll, M. J. / Pierazzo, E. (Hg.): Digital Scholarly Editing. Cambridge: Open Book Publishers, 19-39.