Propylaeum Blog

Rebecca Döhl "Felsbilder Ägyptens. Zeichen einer sozialisierten Landschaft" - neues Propylaeum-eBOOK

25. Mai 2022, Katrin Bemmann - Aktuelles

Ziel der Dissertation von Rebecca Döhl "Felsbilder Ägyptens. Zeichen einer sozialisierten Landschaft" war es, anhand ausgesuchter Beispiele, ägyptische Felsbilder methodisch und theoretisch unter neuen Gesichtspunkten zu betrachten, nämlich ihrer räumlichen Verortung einerseits und ihrer sozialen und damit verbundenen kommunikativen Funktion andererseits. Dazu wurden Felsbilder der Zentralen Ostwüste und des Wadi Berber in Assuan untersucht.
Der Titel steht im Open Access zum Download zur Verfügung und ist zudem als Printexemplar im Buchhandel erhältlich.


Neu: Ausstellungskatalog "Das antike Olympia in München. 1972-2022"

18. Mai 2022, Katrin Bemmann - Aktuelles

Begleitend zur gleichnamigen Ausstellung ist der Katalog "Das antike Olympia in München 1972-2022" erschienen. Herausgegeben von Ulrich Hofstätter, Andrea Schmölder-Veit und Nele Schröder-Griebel, gibt der Katalog Einblick in die Geschichte des Zeus-Heiligtums in Olympia, die antiken Olympischen Spiele und die wissenschaftliche Erforschung von Olympia mit besonderer Berücksichtigung der Abformungen.
Der Katalog steht im Open Access zum Download als Propylaeum-eBOOK bereit.


Call for Papers: "Konservieren – Rekonstruieren – Visualisieren: Zur Präsentation prähistorischer Gebäude in archäologischen Freigeländen"

16. Mai 2022, Katrin Bemmann - Call for papers

"Konservieren – Rekonstruieren – Visualisieren: Zur Präsentation prähistorischer Gebäude in archäologischen Freigeländen" (Innsbruck, 20.-21.10.; CfP bis 30.6.)
Die langfristige Bewahrung von ergrabenen Überresten gehört, so die Organisatoren, zu den schwierigsten und anspruchsvollsten Aufgaben der Denkmalpflege überhaupt. So zahlreich die möglichen Maßnahmen, so breit gefächert ist auch die Diskussion über die Zulässigkeit der jeweiligen Methoden. Bei der Tagung sollen anhand von Fallbeispielen ein Einblick in aktuelle Fragestellungen und Problemfelder geboten, vielfältige Möglichkeiten der Sicherung und der Substanzerhaltung besprochen sowie unterschiedliche didaktische Konzepte und Perspektiven der Rekonstruktion und Präsentation erläutert werden. Abstracts sind bis 30.6. willkommen. Die Organisatoren sind bemüht, für die Referenten Reisekostenzuschüsse bereitzustellen.
https://www.uibk.ac.at/archaeologie-museum/mueller/2022_tagung_rekonstruktionen.pdf


Neues Propylaeum-eBOOK: "Image, thought, and the making of social worlds"

12. Mai 2022, Katrin Bemmann - Aktuelles

"Image, thought, and the making of social worlds", herausgegeben von David Wengrow, ist als dritter Band der Reihe Freiburger Studien zur Archäologie und visuellen Kultur erschienen.
Das komplexe Zusammenspiel zwischen Bildern, Vorstellungen, mentalen Prozessen und der Konstruktionen des Sozialen vom prä-kolumbischen Amerika bis zum antiken Mittelmeerraum und China ist das Thema der in diesem Band vereinten Beiträge.
Der Band steht im Open Access zum Download bereit und ist zudem als Printexemplar im Buchhandel erhältlich.

 

 

 


Der 3. Band der Schriftenreihe „Acta Didactica Classica“ ist online!

27. April 2022, Katrin Bemmann - Aktuelles

Die Beiträge des 3. Bandes „Lateinische Grammatik unterrichten analog und digital in Theorie und Praxis“ der Reihe „Acta Didactica – Bielefelder Beiträge zur Didaktik der Alten Sprachen in Schule und Universität“, herausgegeben von Joachim Sauer, widmen sich vermehrt der Frage nach dem richtigen Stoffpensum und den Kriterien für dessen zweckmäßige Auswahl im Lateinischen Grammatikunterricht. Es werden Wege aufgezeichnet, wie lateinische Grammatik wirkungsvoll und motivierend vermittelt werden kann. Ein besonderer Schwerpunkt liegt auf dem Lernen auf Distanz.
Der Titel steht als Propylaeum-eBOOKs im Open Access zum Download bereit und ist zudem als Printexemplar im Buchhandel erhältlich.

 


Theban Archaeology Meeting 2022: Announcement and Call for Papers!

21. April 2022, Katrin Bemmann - Call for papers

Announcement and call of papers for a new conference at Luxor in November 2022: the Theban Archaeology Meeting!

Theban Archaeology meeting 2022 logohe French-Egyptian Centre for the Study of the Temples of Karnak (CFEETK— MoTA/CNRS) is pleased to announce a new conference to be held in Luxor on the 18th and 19th of November 2022: the THEBAN ARCHAEOLOGY MEETING. The conference will take place at the Mummification Museum.

 

A Call for Papers is now open to all Egyptian and international archaeological missions working on both banks of Luxor to present their recent work (archaeology, restoration, etc.).

To propose your participation, please send us by email a title and an abstract of 300 words maximum by the 6th of May 2022 (ThebanArchaeologyMeeting@gmail.com). Each presentation, in English, will be limited to 20 minutes. It is also possible to propose a poster for missions that cannot be there on that date.


Call for Papers: International Congress ‘Distinguished above others. The role of the artists in New Kingdom Art’ in Madrid

21. April 2022, Katrin Bemmann - Call for papers

16-17.6.2022: International Congress ‘Distinguished above others. The role of the artists in New Kingdom Art’ in Madrid

The NATIONAL DISTANCE EDUCATION UNIVERSITY (UNED), Spain, in collaboration with the NATIONAL UNIVERSITY OF TUCUMÁN, Argentina, are pleased to announce the celebration of the International Congress ‘Distinguished above others. The role of the artists in New Kingdom Art’ (DOA), in Madrid (16-17th June 2022).
The expression ‘Distinguished above others’ belongs from the stela of the artist Userhat Hatiay, kept at the Rijks Museum Van Oudheden, containing one of the fewest autobiographies preserved from ancient Egyptian artists. It reflects the admiration towards the work of the artists in whose guild Userhat Hatiay claims to be distinguished above others, as an expert in his field.
The current international congress will focus on the following topics, but not excluding others:
− The role of the artists in New Kingdom and the creative dimension of artworks (techniques, creativity, innovation, emulation, sources of inspiration, etc.).
− The process of negotiation between patrons and artists.
− Artists’ mobility in New Kingdom art, especially as agents of diffusion of icons and styles.
− Identification of workshops or artists.
− Etc.
The event will feature six guest speakers: Dr. Myriam Seco (University of Seville), Dr. Nico Staring (University of Liège – Belgium), Dr. Silvina Vera (Universidad Nacional de Tucumán), Shaimaa Magdi (CEDAE, Egypt), Dr. Inmaculada Vivas (UNED) and Dr. Gema Menéndez (UESD).
In addition, presentations of about 15-20 minutes will be included in the congress, chosen among the proposals selected by the scientific comitee. The presentations may be preferable in person or online.
For this reason, we invite all members of the academic community to submit their proposals to the DOA ‘Distinguished above others. The role of the artists in New Kingdom Art'. Abstracts in English and Spanish are welcomed (maximum 300 words). The deadline for submissions is the 20th April 2022.
Accepted proposals will be notified by 1st May 2022.
Proposals must be sent to: doaresearchic@gmail.com indicating in the subject “DOA Proposal”.
It will also be possible to attend the evento in person or online (with previous registration sending an email to the organisers indicating in the subject “DOA Attendance”).
Organizer Committee: Dr. Inmaculada Vivas (UNED) and Dr. Gema Menéndez (San Damaso University - UESD).


Band 3 der "Ägyptologischen Studien Leipzig" jetzt online

20. April 2022, Katrin Bemmann - Aktuelles

In ihrer Dissertation "Outlooks on the International Koiné Style. Hybrid Visual Idiom from New Kingdom Elite Iconography", die als dritter Band der "Ägyptologischen Studien Leipzig" erschienen ist, kritisiert Andrea Sinclair das Modell des „Internationalen Stils“.
Der „Internationale Stil“  bezeichnet die gemeinsame visuelle Kultur der Elite wie die in der Spätbronzezeit des Nahen Ostens konkurrierenden Könige reicher Staaten wie Ägypten und Hatti bei der Jagd nach wertvollen Rohstoffen und Technologien.
Sinclair untersucht Beweise für diesen sogenannten Stil aus Ägypten. Dabei fokussiert sie sich auf Artefakte aus dem Grab des Tutanchamun, die mit dem Stil in Verbindung gebracht wurden. Sie schlägt anstelle des Modells des gemeinsamen Stils einen internen Wert innerhalb der königlichen Rhetorik der 18. Dynastie vor.

Die Dissertation steht als Propylaeum-eBOOK im Open Access zum Download bereit und ist im Buchhandel als Printexemplar erhältlich.


Band 54 der "Bodenaltertümer Westfalens" jetzt auch online!

14. April 2022, Katrin Bemmann - Aktuelles

Kristina Nowak-Klimscha erörtert in ihrer Dissertation "Die früh- bis hochmittelalterliche Wüstung Twesine im Hochsauerlandkreis. Siedlungsentwicklung an der Grenze zum Frankenreich", die als 54. Band der Bodenaltertümer Westfalens veröffentlicht wurde, die Befunde und Funde der früh- bis hochmittelalterlichen Wüstung Twesine am Fuße des Bergplateaus der Eresburg – dem heutigen Obermarsberg. Für die Geschichte Westfalens hat diese Siedlung eine besondere Bedeutung, da hier frühe Relikte der Kupferverhüttung entdeckt wurden. Ob die Siedlung mit den hier vorhandenen metallurgischen Kenntnissen zusammen mit der Eresburg zum Spielball der macht- und wirtschaftspolitischen Interessen Karls des Großen in den Sachsenkriegen gemacht wurde, ist ein Thema der Arbeit, die jetzt als Propylaeum-eBOOK im Open Access zum Download bereit steht.


Call for Papers: Colour Schemes and Surface Finish of the Roman Architectural Orders

12. April 2022, Dorothée Grieb - Call for papers

International Conference
Johannes Gutenberg-Universität Mainz, November 7-9, 2022

Colour Schemes and Surface Finish of the Roman Architectural Orders

This conference will explore the richness of colour and texture in Roman architecture. More specifically, it will consider colour schemes and surface finishes of the architectural orders in relation to regional variation, 'global' trends, and semantics.

Unlike the polychromy of ancient sculpture or the use of colour and paint in Greek architecture, the use of colour in Roman architecture has received relatively little attention. Compared to the clearly defined 'Archaic color triad', or even to the broader Hellenistic palette, Roman architects seem to have used more and different painted colour schemes, surface treatments, and a wider variety of materials with diverse tones and optical qualities. Moreover, they blended these things in seemingly unorthodox ways. For example, polished white marble, sometimes highlighted by gilding, was juxtaposed with rough stone textures. Dull stucco-coated columns and brick facades painted in monochrome red or yellow coexisted with lush veining and luxuriant vegetation emulated in paint.

The aim of this conference is to bring together scholars, working on different regions of the Roman empire, to discuss the striking plurality (or unity) of concepts of colour in Roman architecture. Moreover, we are interested in scholarship that considers intermedial and intermaterial aspects of paint and colour in architectural decoration. We welcome presentations of new research or, alternatively, critical engagements with existing themes or datasets that go beyond the presentation of individual architectural works. Possible questions to be addressed include, but are not limited to, the following:

  • Where and in what condition have traces of paint survived on elements of the architectural orders from within a given region of the Roman empire?
  • How was paint applied to elements of the orders or how was a texture created? What were the logistical, technical, and economical requirements involved?
  • Can recurring schemes in the use of colour and texture be reconstructed for a certain region or time period of the Roman empire?
  • How do trends across the Empire relate to local developments? Were there trendsetters and followers? How were design trends transmitted? What accounts for the widespread adoption of certain trends and the rejection of others?
  • Have colour, paint and texture been used to imitate or emulate different materials? How do colour schemes or surface finishes relate to other media than architecture?
  • Do colours in Roman architecture make sense? How was colour used to create meaning or to appeal aesthetically? Is it possible to detect semantics of colour in Roman architectural design?
  • How was the colour and surface texture of architecture described and conceptualized in Roman literary or epigraphical sources?

We invite researchers to submit abstracts of approximately 300 words by email (colour.mainz@gmail.com) no later than April 30, 2022. Presentations are accepted in German, English, French, or Italian. Speakers will be allotted 30 minutes.

Travel expenses and accommodation in Mainz will be covered.
The organizers plan to publish the proceedings of the conference.

Organization: Matthias Grawehr and Johannes Lipps

Contact: colour.mainz@gmail.com